fredag den 12. april 2013

Hindbær og citron curd

Så skulle der ske noget nyt og da jeg fortiden bedst skal overskue at bage cupcakes, så måtte det have noget med det at gøre. Så nu ville jeg forsøge med hindbærcurd til inden i mine vaniljecupcakes.

Jeg brugte:

500 gram hindbær
225 gram sukker
60 gram smør i tern
2 store æg
Skal af 1/4 citron

Jeg brugte frosne hindbær og kogte dem op med en spsk. vand. Jeg lod bær og vand småkoge 10 minutter så de var helt bløde og nærmest smattede :)

Så pressede jeg de kogte hindbær gennem en si så alle de små kerner ikke kom med i skålen. Skålen skal kunne tåle at komme over vandbad, så jeg tog min store Kenwood skål til det.

Over vandbad blandes alle de øvrige ingredienser i bærerne og langsom varmes det op under konstant omrøring. Det er som med en Bearnaise sauce, gå ikke fra den, og lad ikke være med at røre rundt. Det tog lang tid, men jeg varmede den også meget forsigtigt op. Da den begyndte at blive tykkere, og mere cremeagtig, hændte jeg den på en steriliseret syltetøjs glas og satte den i køleskabet. Den stivner lidt mere når den afkøles, og skal efter min mening ikke blive rigtigt stiv, bare blød og cremet, uden at være flydende.


  • Næste gang vil jeg prøve uden citronskal, det blev meget dominerende, og nærmest overtog hindbærsmagen. 
  • Tænker også at jeg vil prøve med en jordbærcurd, det tror jeg kunne være fantastisk. 
  • Jeg valgte at afslutte med Italiensk Marengs på toppen, det var bestemt et hit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt